Doe ik wel genoeg? - Reflectie na onze podcast over zingeving

8 reacties 83× gelezen 3 waarderingen 1 november 2025

"Hoe vond je dat het ging?" vroeg Nick na afloop van onze podcast over zingeving.
"Niet zo heel goed," moest ik toegeven.

Dat was niet wat ik had verwacht te zeggen. We hadden net een half uur gepraat over hoe we nieuwe zingeving vonden na stoppen met werken door MS. Over Stichting MS in Beeld, mijn nieuwe 'werk'. Over hoe ik mijn kernidentiteit behouden had: uitleggen, onderwijzen, mensen helpen.

Maar ergens tijdens die opname verschoof het gesprek. Van "zo vond ik nieuwe zingeving" naar "is het wel genoeg?"

De ironie: een podcast opnemen over zingeving vinden, terwijl ik juist worstelde met te weinig tijd voor datgene wat mij zingeving geeft. Het is al een paar weken extra druk door de knie-operatie van mijn vrouw. Taken die zij normaal doet, vielen nu bij mij. Op zich allemaal kleine dingetjes, maar opgeteld vreten ze tijd en energie. En ik merk sinds mijn MS dat ik mentaal minder flexibel ben in het spontaan aanpassen van mijn planning.

Tussen die drukte werk ik aan een filmpje over erfelijkheid, schrijf ik artikelen voor de MS vereniging, beantwoord ik vragen van medepatiënten. Alles om meer mensen te helpen. Maar die vraag bleef hangen: is het wel genoeg?

Vergelijking

Soms scroll ik door LinkedIn. Oude collega's die professor worden, papers publiceren, onderzoekssubsidies krijgen. Die carrière maken.

En ik? Ik werk aan één filmpje. Al maanden.

Ik ben niet jaloers, zei ik in de podcast tegen Nick. Toch klopt dat maar voor een deel. Ik ben niet jaloers op hun titels of salaris, maar ik ben soms wel jaloers op alles wat ze kunnen bereiken. Op die ogenschijnlijk oneindige energie. Op het feit dat ze 's ochtends naar hun werk gaan zonder eerst te moeten beslissen: heb ik genoeg energie voor vandaag?

Ik weet dat die vergelijking oneerlijk is. Zij hebben geen MS. Zij hoeven niet te kiezen tussen energie voor werk en energie voor hun gezin. Maar toch klinkt er dan soms een stemmetje in mijn hoofd: “Moet ik niet meer doen?”, "Je zou zoveel meer mensen kunnen helpen als je harder werkte." "Mensen wachten op je." "Zo lang jij dat filmpje niet klaar hebt, zitten mensen met onbeantwoorde vragen."

En objectief gezien doe ik hartstikke veel: Ik schrijf artikelen voor MenSen (het tijdschrift van de MS vereniging), blogs, maak filmpjes, podcasts. Ik help mensen met MS waar ik maar kan. Daarnaast zorg ik voor mijn gezin.

Maar dat stemmetje blijft maar zeuren: is het genoeg?

Donkere wolk

Op sommige dagen – te weinig slaap, te veel stress, te weinig tijd voor mezelf – merk ik dat mijn hoofd in overload gaat. Dan voel ik me neerslachtiger. Een beetje depressief zelfs. Dan kan ik dingen niet goed afwegen. Alles voelt te veel en tegelijk te weinig.

Gelukkig trekt die wolk op. Extra rust, bijslaap, praten over wat me bezighoudt, sporten, afleiding zoeken. Het helpt.

Maar de onderliggende vraag blijft: doe ik wel genoeg?

Oscilleren

Voor de podcast had ik onderzoek gedaan naar het 'Dual Process Model' van Stroebe en Schut. Het gaat over hoe mensen rouwen door te oscilleren tussen verliesgericht (verdriet over wat je kwijt bent) en herstelgericht (vooruitkijken, nieuwe dingen doen). Wat gezond is, is dat je heen en weer beweegt tussen beide.

En misschien hoort dit wel bij die oscillatie.

Wanneer ik op LinkedIn scroll en denk "ik doe te weinig" - dat is verliesgericht. Ik rouw om wat ik kwijt ben: die energie, die mogelijkheden.

De momenten dat ik een reactie lees onder een video of een donatie ontvang - dat is herstelgericht. Dan zie ik wat ik wél doe, wat wél lukt en hoe het mensen helpt.

De vraag blijft

Doe ik wel genoeg?
Ik heb nog steeds geen antwoord.

Misschien is het antwoord wel dat er geen antwoord is. Dat die vraag er altijd blijft. Na 2 jaar, na 11 jaar, na 16 jaar – zoals iemand me vertelde die nog steeds worstelt met diezelfde vraag.

Wat ik wel weet: vergelijken helpt niet. Met vroeger, met anderen, met een idee van 'normaal' dat niet bestaat.

Misschien is dat wel de les. Niet dat ik een antwoord heb gevonden, maar dat ik de vraag mag blijven stellen. Dat oscilleren tussen "dit is niet genoeg" en "dit is genoeg" - dat is blijkbaar het nieuwe normaal.

Dus doe ik wel genoeg? Ik weet het niet.

Maar ik ga door. In mijn eigen tempo. Met soms die irritante stem in mijn achterhoofd.

En als ik een compliment lees onder een nieuwe video, of de stichting een donatie ontvangt, dan schijnt de zon in mijn hoofd en denk ik: dit is genoeg!


Herken je dit? Die vraag of je wel genoeg doet? Die vergelijking met vroeger of met anderen? Hoe ga jij daarmee om? Laat het me weten in de reacties.

1 november 2025 om 08:36

JA ! Je doet genoeg !

1 november 2025 om 10:02

Mooi verwoord Bram, herkenbaar!

En om met een compliment af te sluiten 😉, je bent volgens mij echt goed bezig

Avatar van Renate10
1 november 2025 om 17:43

Dag Bram,

Wat mooi dat je precies verwoordt wat het geval is bij zingevingsvragen: het zijn vragen waar niet één antwoord op te geven is. Het zijn trage vragen, waarop een (tijdelijk) antwoord zich vaak pas na lang kauwen en doorleven aandient, of gewoon niet. Soms frustrerend, maar ook mooi, en vooral: zoals het leven is.

Avatar van Benjamin
1 november 2025 om 19:32

Wat voor jou misschien niet als genoeg voelt, kan voor de kijker van de video totaal anders zijn.

Avatar van KarinSt
1 november 2025 om 22:50

Hoi Bram,

Als ik te veel doe, ook al heb ik dat in het begin niet door, krijg ik een kort lontje en krijg ik meer last van mijn MS-klachten. Sinds kort werk ik een dag minder. Ik vond dat een moeilijke keuze. Ik wilde doorzetten, blijven werken. Maar ik werd daar niet gelukkig van en ik was geen leuke vrouw en moeder. Dus ik doe nu minder, werk nog 2 dagen (2x 6 uur), maar ik voel me beter en daarom doe ik nu genoeg.

Avatar van PieterBas
3 november 2025 om 09:48

Hoi Bram

Ik lees je reflectie en ik vraag me af of jouw vraag, doe ik wel genoeg?, geen camouflage vraag is.
En dan kan ik diverse kanten op met waarvoor die camouflage dan is.
Er komt duidelijk een stuk verlies naar voren en je beschrijft dit erg goed.
Het heen er weer bewegen gebeurt en zelfs vaker dan we zelf in de gaten hebben.
Maar soms zijn er van die momenten dat we het heel goed in de gaten hebben.
Dat geeft een moment van bezinning waarin reflectie en zingeving centraal kunnen staan en/of kan dit een duidelijk moment zijn in je rouwproces waarbij je een duidelijk ervaart in je huidige leven ten op zicht van je eerdere "gezonde" leven.
Er zijn momenten waarop dit extra getriggerd wordt en dat is door het opnemen van de podcast gebeurt.
En jij hebt voor jezelf al een duidelijke coping strategie ontwikkeld wat wordt verwoord in je vraag: Doe ik wel genoeg?
Je stelt de vraag maar je begint ook zelf al meteen antwoord te geven op die vraag.
Je geeft redenen aan waarbij je blijk geeft dat je genoeg doet maar je trekt deze ook meteen weer in twijfel.
Je wilt, of nog beter, je kunt geen antwoord geven omdat de vraag een hele andere betekenis heeft als de letterlijke inhoud, doe ik wel genoeg?
Want door die vraag reflecteer je op je leven, zoek je naar zingeving en kun je je momenten waarop je verlies ervaart het hoofd bieden.
De vraag voor jouw blijft open maar voor andere is het duidelijk een gesloten vraag want deze is voor iedereen behalve jijzelf makkelijk te beantwoorden met een ja of nee.
En het is een hele veilige vraag, voor jouw, daarom gebruik je hem ook.
Want zoals je in de reacties leest, ja je doet genoeg.
En hierdoor krijg je de positieve energie om verder te gaan, heb je de durf en de overtuiging om voor dat moment antwoord te geven op je eigen vraag: ja ik doe genoeg.
En dan komt vanzelf het moment dat de vraag weer actueel wordt en dan begint het hele proces weer van voor af aan.

En ik weet nu al, dat gaat helemaal goed komen want zoals ik lees in je verhaal.
Met je coping zit het wel goed en ga er weer uitkomen.

Gr Pieter
En ook van mijn kant, ja je doet genoeg

Avatar van Bram
3 november 2025 om 10:33
PieterBas
Hoi Bram Ik lees je reflectie en ik vraag me af of jouw vraag, doe ik wel genoeg?, geen camouflage vraag is. En dan kan ik diverse kanten op met waarvoor die camouflage dan is. Er komt duidelijk …
Lees volledige reactie van PieterBas

Je hebt gelijk Pieter. 'Doe ik genoeg?' is een oppervlakkige vraag, voor iets veel diepers dat iedereen zich van mijn leeftijd of ouder wel zal herkennen.

Mijn LinkedIn-oud collega's maken carrière terwijl ik maanden werk aan één filmpje, maar ongetwijfeld zullen zij zich ook wel eens de vraag stellen: "Is mijn bijdrage aan de wereld groot genoeg?"

MS maakt die vraag alleen nog urgenter, zichtbaarder. De kloof tussen wat ik wil en wat ik kan - die is helaas steeds meer meetbaar in energie-eenheden.

Dus ja, je hebt gelijk, de vraag is te beperkt. Het gaat niet om 'genoeg' - het gaat om accepteren dat mijn 'meer willen' altijd groter blijft dan wat ik kan.

20 november 2025 om 13:52

"het gaat om accepteren dat mijn 'meer willen' altijd groter blijft dan wat ik kan"

Dat is precies waar het om gaat!

Avatar van BramBram

Heeft zelf MS

Vorm MS (nog) onbekend

Blogt sinds februari 2024

Simpel maar niet versimpeld

52 volgers

18 blogberichten

Terug naar blog