Plassen

13 reacties 279× gelezen 6 volgers 1 waardering Laatste activiteit: 15 juni 2026
Foto van Jhertogin
21 mei 2026 om 19:52

Ik moest altijd vaak plassen ,toen ben ik begonnen met Betmiga, dat ging goed ben ik na een jaar mee gestopt . Blaas zou voldoende opgerekt , en ik hoef te veel minder vaak te plassen in mijn vraag is kan het weer slecht te gaan als je ermee stopt?

Wie heeft hier ervaring mee?

Sonja S
Moderator
23 mei 2026 om 10:32
Moderator

Waarom was je gestopt met de Betmiga?
Je blaas zou voldoende opgerekt zijn?
Mijn uroloog gaf aan dat de Betmiga helpt tegen de overprikkeling van je blaas, wat veel voorkomt bij MS. Daardoor moet je veel plassen, zonder dat de blaas vol zit. Er wordt een verkeerd signaal naar je hersenen gestuurd, waardoor je denkt dat je blaas vol zit.
Ik gebruik het nu een jaar en wil echt niet meer zonder. Ik hoef 's nachts bijna nooit meer naar de wc en ook overdag helpt het mij heel goed.
Wanneer je stopt met de Betmiga, wordt de overprikkeling van je blaas dus ook niet meer geremd. Het lijkt mij dat je dan dus inderdaad weer veel meer moet plassen.
Ik zou het zeker met je uroloog overleggen.

23 mei 2026 om 10:46
Sonja S
Waarom was je gestopt met de Betmiga?Je blaas zou voldoende opgerekt zijn?Mijn uroloog gaf aan dat de Betmiga helpt tegen de overprikkeling van je blaas, wat veel voorkomt bij MS. Daardoor moet je …
Lees volledige reactie van Sonja S

Vorig jaar ben ik naar de uroloog geweest hiervoor maar volgens haar was het bij mij nog niet verontrustend. Ik moet vaak instantelijk plassen als ik ga staan. En zeker om de 3a4 uur. Maar kan het risico beperken door te plassen voordat ik vertrek bijvoorbeeld. Blijft lastig. Goed om te horen dat er ook medicijnen voor zijn!

Foto van Jhertogin
24 mei 2026 om 19:18

Sonja dank je voor je reactie ,

mijn idee van veel moet plassen is dat het te trainen is ( bekkenbodemtherapie ) mijnervaring na korte bevestigde dat . tijd al was dat ik veel minder hoefde en toch voelde ik aandrang . die anderen heb ik weerstaan , en daarom ben ik gestopt met Betmiga, ik wil niet te veel medicatie slikken.( slik al 2 dingen) ik denk als de blaas een keer opgerekt is dat hij opgerekt blijft . Of krimpt de blaas als je stopt ?mijn uroloog kom daar geen antwoord op geven , hij adviseerde te stoppen na een jaar en als het niet bevalt weer beginnen ,ik plas nu vier keer per dag en ‘s nachts niet of maar ééeen keer.

maar mijn vraag is kan een opgerekte blaast weer krimpen ?

Heb jij niet de behoefte om te stoppen als ik iets heeft gewerkt dat je lijf het weer zelf overneemt bedoel ik

gr. Janine

Sonja S
Moderator
25 mei 2026 om 20:12
Moderator

Oh zeker, ik zou het liefst stoppen met de medicatie en zo weinig mogelijk troep in mijn lichaam stoppen.

Mijn uroloog heeft mijn blaas opgemeten en die is normaal en zeker niet klein. Mijn probleem zit in de overprikkeling en dat kan je niet trainen met bekkenbodem therapie. Daar helpt de Betmiga bij mij heel goed voor. Dus blijf ik het gebruiken.

Ik heb bekken bodem therapie gehad, maar ik kan mijn spieren daar slecht aansturen. Mijn MS uitval zit ook hoog in mijn rechterbeen. Ik kan mijn been niet optillen vanuit mijn heup. Daardoor had de bekkenbodem therapie weinig zin.

Of een opgerekte blaas weer kan krimpen weet ik niet.

Foto van Jhertogin
1 juni 2026 om 12:38

dank je je voor je reactie Sonja

de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik gister weer ben begonnen met Betmiga -;((

voelt een beetje als een afgang, Maar, de aandrang werd me te veel

ik kan niet ontspannen als ik steeds het gevoel heb dat ik naar de wc moet en eigenlijk niet hoef, heb een paar x in mn broek geplast, dus ik kan er ook niet echt op vertrouwen….

dus kies ik eigenlijk voor comfort.

Het enge vind ik wel dat je bloeddruk omhoog kan gaan, dat heb ik vorig jaar gehad vanwege te veel drop en kreeg ik gelukkig snel onder controle maar toch.

hoe is dat bij jou?

Sonja S
Moderator
1 juni 2026 om 19:21
Moderator

Ik moest een paar maanden mijn bloeddruk meten. Hoge bloeddruk is inderdaad een bijwerking.

Ik heb van mezelf een lage bloeddruk en eet weinig zout. Drop of ander snoep eet ik helemaal niet, dus voor mij is dit geen probleem.

Voor comfort kiezen is toch niet erg? Maar dat is mijn mening. Als je daardoor weer naar buiten kan of ergens op visite bijvoorbeeld.

1 juni 2026 om 19:50

Bij mij lijken de ongecontroleerde plasprikkels sterk “stress gerelateerd”. Bij veel stress (dwz overlopen van je stress-emmer door teveel opgebouwde stress), krijg ik veel frequenter plasprikkels. Om de 2 tot 3 uur.

In situaties van zeer goede mentale ontspanning gaat er aanzienlijk meer tijd overheen voordat er weer een plasprikkel komt. Mijn record overdag was vorig jaar een keer zelfs 8 uur!

Tijdens het slapen heb ik nooit last van ongewenste plasprikkels. Wel is het van belang om ontspannen wakker te worden en rustig de transfer te maken naar de rolstoel, om te snelle plasprikkels als gevolg van stress te voorkomen.

Ik heb zojuist het verzoek gestuurd naar mijn uroloog om Betmiga uit te proberen en meer technische uitleg te krijgen over de werking van dit medicijn.

Sonja S
Moderator
2 juni 2026 om 18:44
Moderator

Er zijn meer middelen hoor Pieter Bas. Betmiga is er 1 van.

3 juni 2026 om 13:24

Dank je wel Sonja. Dank je voor de nuttige aanvulling.

Inderdaad kunnen er andere middelen zijn, waarbij ik op basis van het 1st middelen inventariseer welke alternatieven er zijn.

In dit geval sluit de functionele werking van Betmiga het beste bij mijn casus. Ik heb in ieder geval al een doorverwijzing gekregen voor een nieuw consult met mijn uroloog, zodat ik mijn casus en mogelijke opties met hem zal bespreken.

Groet,

Pieter Bas

Foto van Jhertogin
9 juni 2026 om 19:49

Fijn dat je niet zoveel prikkels hebt en dat het stressgerelateerd is kan ik me heel goed voorstellen

15 juni 2026 om 15:48
Sonja S
Waarom was je gestopt met de Betmiga?Je blaas zou voldoende opgerekt zijn?Mijn uroloog gaf aan dat de Betmiga helpt tegen de overprikkeling van je blaas, wat veel voorkomt bij MS. Daardoor moet je …
Lees volledige reactie van Sonja S

Hoi Sonja, hoe lang duurde het bij jou voor je effect merkte? Ik start vandaag met Betmiga en kijk er naar uit weer eens een normalenacht te hebben. Volgens de apotheek kan het enkele weken duren voor het werkt.

Sonja S
Moderator
15 juni 2026 om 17:32
Moderator
Barbara
Hoi Sonja, hoe lang duurde het bij jou voor je effect merkte? Ik start vandaag met Betmiga en kijk er naar uit weer eens een normalenacht te hebben. Volgens de apotheek kan het enkele weken duren …
Lees volledige reactie van Barbara

Goeie vraag, dat weet ik niet meer precies. Maar zeker geen weken, eerder een paar dagen.

Ik weet nog dat ik er door verrast was, dat het zo snel effect had.

15 juni 2026 om 19:51
Sonja S
Goeie vraag, dat weet ik niet meer precies. Maar zeker geen weken, eerder een paar dagen. Ik weet nog dat ik er door verrast was, dat het zo snel effect had.
Lees volledige reactie van Sonja S

Dank je!