Vliegreis

4 reacties 77× gelezen 5 volgers 1 waardering Laatste activiteit: 22 mei 2026
21 mei 2026 om 23:00

Op schiphol kan men assistentie aanvragen maar ik met ms niet lang staan in een rij , hoewel men niets aan mij ziet.

Hebben daar ervaringen mee ?

Groetjes :

Lena

Bewerkt op 22 mei 2026 om 12:49
Foto van Stephanie
22 mei 2026 om 07:09

Zowel op Schiphol als op Eindhoven heb ik een keer assistentie gehad. Dat was prima geregeld. Ze vragen niet wat je hebt. Ze vragen wat je nodig hebt. Dat ze niets aan je zien, moet je voor jezelf loslaten. Je weet zelf waarom je het nodig hebt. En mocht er wel iemand naar vragen, kun je het uitleggen.

Assistentie regel je via de luchtvaartmaatschappij (of reisbureau) waar je boekt. Zij zijn wettelijk verplicht om de hulp te organiseren, ook op de luchthaven. Zij zorgen er ook voor dat je assistentie krijgt op de luchthaven waar je landt en weer vertrekt.

Je geeft aan welke ondersteuning je nodig hebt. Er zijn verschillende varianten. Wat ze bijvoorbeeld willen weten is of je zelf het vliegtuig in kunt stappen of dat ze een lift moeten regelen (als je niet via de gate rechtstreeks het vliegtuig in kan).

Met informatie vind je hier:

Schiphol: https://www.schiphol.nl/nl/assistentie

Eindhoven: https://www.eindhovenairport.nl/nl/assistentie

22 mei 2026 om 08:05

Elke keer als wij op vakantie gaan vraagt het reisbureau assistentie voor mij aan omdat ik ook niet lang kan ataan en lopen waardoor ik reis in mijn rolstoel en ik heb het op Schiphol bijna niet nodig. 9 van 10x mag ik in mijn eigen stoel blijven zitten tot aan het vliegtuig met boarden. Dat vraag ik elke keer wel weer bij het inchecken aan de balie of dat mag. Ik meld mij wel af elke keer bij de assistentiebalie! Vind ik wel zo netjes en op plaats van bestemming staat de assistentie wel klaar voor mij en andere personen maar ik krijg ook 9 vd 10x mijn rolstoel weer terug met uitstappen. En dat vind ik zo fijn!

Ik ben super blij dat de assistentie bestaat! En de mensen op Schiphol en op de bestemming zijn zo aardig en vriendelijk! Misschien zijn de hulpmiddelen op bestemming niet zo goed als in NL, lees een krakkemigge rolstoel die zij gebruiken, maar ze doen echt hun best!

22 mei 2026 om 11:09

Gewoon een leuk verhaal: de laatste Vliegreis was naar de VS. Ik had niets geregeld omdat staan en een beetje lopen met stok nog wel ging. Op Schiphol een automatische rolstoel op GPS gepakt. Dat ging goed, maar l a n g z a a m. In Boston kon ik echt niet meer lopen en assistentie gevraagd. Ben a la minute geholpen met een rolstoel. Overigens is mijn ervaring dat ze heel erg hulpbewust zijn in het ov in de VS. In San Francisco stond er zelfs iemand klaar met een rolstoel. Ik had niets besteld, maar hij riep mij dat ik kon gaan zitten. Misschien ben ik wel aangezien voor iemand anders... Inmiddels heb ik een ATTO opvouwbare scootmobiel met certificaat dat ie mee mag in de handbagage. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Voor de rest: eens met bovenstaande reacties .