Leven met MS

Swank-dieet

Het Swank-dieet is een manier van eten met weinig verzadigde vetten. Je eet veel groenten en fruit en weinig vet voedsel en rood vlees. 

In het kort 

  • Het Swank-dieet zou zorgen voor minder schubs bij mensen met MS. Maar dit is niet wetenschappelijk bewezen. 
  • Het doel van het dieet is om zo weinig mogelijk verzadigde vetten te eten. 
  • Het dieet bestaat uit veel groenten, fruit, wit vlees en volkorenproducten. 
  • Rood vlees en volle zuivel eet je bij dit dieet niet. 

Het Swank-dieet 

Het Swank-dieet is speciaal ontwikkeld voor mensen met MS, multiple sclerose. Volgens dr. Swank kan het volgen van zijn dieet het aantal schubs verminderen. Maar dit is niet wetenschappelijk bewezen. Het belangrijkste kenmerk van het Swank-dieet is dat je weinig verzadigde vetten eet, niet meer dan 15 gram per dag. Verzadigd vet is een ongezond soort vet. Het zit vooral in dierlijke producten, zoals boter en vet vlees. Gevogelte en vis mogen wel. Verder legt het Swank-dieet de nadruk op veel volkorenproducten en groenten en fruit.  

Wat zit er in het dieet? 

Het Swank-dieet bevat: 

  • groenten 
  • fruit 
  • wit vlees (kip, kalkoen, witte vis) 
  • volkorenbrood, volkorenpasta, bruine rijst  
  • magere melk 
  • noten en zaden 
  • supplement: kabeljauwleverolie 

Dit eet je niet: 

  • bewerkt voedsel met verzadigd vet 
  • rood vlees (rundvlees, varkensvlees) 
  • volle melk 
  • kokosolie, palmolie 

Swank-dieet en MS 

MS is niet te genezen met een dieet. Wel kun je je beter voelen door gezond te leven. Het Swank-dieet bevat veel plantaardig voedsel en weinig bewerkt voedsel en verzadigd vet. Dat is voor iedereen gezond, dus ook voor mensen met MS. Wel kan het lastig zijn om precies te weten hoeveel gram vet er in je eten zit. Wil je een dieet gaan volgen? Bespreek dit eerst met je arts of diëtist.   

Artikel met medewerking van:

  • Jolein den Boer - diëtist, Maasstad Ziekenhuis

Experts dragen bij aan betrouwbare informatie op MS.nl.
Lees meer over hoe we als redactie keuzes maken.

Laatst bijgewerkt op: 7 februari 2024

Lees meer over Diëten

Volgend artikel