Twee vriendinnen over roeien, vriendschap en MS

  • Gepubliceerd op: 2 juni 2026
  • Categorie: Achtergrond

Leoni Hamilton (39) en Simone de Schepper (41) hebben beide MS. Ze houden allebei van roeien én zijn goede vriendinnen. Ze vertellen over de rol die de roeiclub speelt in hun levens en de impact die MS heeft op hun vriendschappen. 

Simone en Leoni leerden elkaar 3,5 jaar geleden kennen bij Stichting Roeivalidatie in Rotterdam. Deze stichting zorgt ervoor dat iedereen kan roeien, ook mensen met een beperking. Het motto van de stichting is: “Kun je zitten, dan kun je roeien.” Met hulp van vrijwilligers geniet iedereen actief op het water.  

Hoe zijn jullie bij de roeiclub terecht komen? 

Leoni: “Ik was op zoek naar een teamsport. Voordat ik de diagnose MS kreeg, hockeyde ik fanatiek. Toen ik MS kreeg dacht ik, wat kan ik nog? Dat is gelukkig best veel. Dus ik ging op zoek naar een nieuw soort teamsport. Mijn schoonvader vond een artikel in het AD over Roeivalidatie. Toen heb ik een proefles gedaan en mij daarna ingeschreven bij de stichting. Toevallig roeide ik op dezelfde dag en tijdstip als Simone. Zodoende hebben we elkaar leren kennen. We hebben beiden jonge kinderen. Het klikte eigenlijk gelijk tussen ons.” 

Simone: “Ik voetbalde vroeger veel. Ik deed ook aan schaatsen en skaten. In 2015 kreeg ik de diagnose MS en een gewone teamsport zat er voor mij niet meer in. Ik fitneste 2 keer per week, maar ik miste het samen sporten. Een kennis nam mij mee naar zijn roeivereniging. Hij dacht dat ik dat wel kon. Het ging inderdaad best aardig. Toen ben ik gaan kijken naar een aangepaste vorm en kwam ik bij de Roeivalidatie uit. Dit is nu zo'n 6 jaar geleden.” 

Wat betekent het roeien voor jullie? 

Simone: “Voor mij is roeien veel meer dan alleen de sport. Het is een plek waar ik mensen ontmoet, waar we naar elkaar luisteren en verhalen delen. Hoe gaat het? Wat heb je meegemaakt? Ik hoor ook de ervaringen van anderen en leef met hen mee. Het is een sociaal samenzijn. Voor en na het roeien drinken we koffie met elkaar, eten we een broodje. En elk jaar met Kerstmis organiseren we samen een gezellige kerstbrunch. Dat zijn erg leuke dingen. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn om buiten actief te zijn met elkaar.” 

Leoni: “Het allerfijnst vind ik dat je weer bij een vereniging hoort en mensen kunt ontmoeten. Het is heel fijn om elke week dezelfde mensen te treffen en met elkaar mee te leven. Ruim 2 jaar geleden deelde ik op de roeiclub dat ik overwoog om een mollii suit te kopen. Ik heb veel last van spasmen. Een mollii suit kan hierbij verlichting geven, al is het geen garantie. Zo'n pak kost wel 8.500 euro, dus ik twijfelde erg of ik dit wel moest doen. Mensen op de club stimuleerden me om dit pak wél aan te schaffen. Ik ben toen een crowdfunding gestart en kreeg veel donaties. Ook van vrijwilligers en roeiers op de roeiclub. Hierdoor kon ik het pak uiteindelijk kopen. We hebben het gevoel dat we er echt voor elkaar zijn. Daarom is het meer dan alleen roeien.” 

Welke impact heeft MS op jullie sociale contacten? 

Simone: “Ik heb nog wat vriendinnen die ik ook had voordat ik MS had. Ze werken overdag, hebben jonge kinderen en willen graag pas afspreken als de kinderen op bed liggen. Ik spreek liever vroeg in de avond af, want na 8 uur 's avonds is mijn energie helemaal op. Hierdoor is het vaak lastig om elkaar te ontmoeten. Ik heb ook vriendinnen met MS, zoals Leoni bijvoorbeeld, en ik merk dat ik met hen veel diepere gesprekken heb. Ik weet dat zij mij begrijpen en ik merk dat ik met hen meer deel. Die vriendschappen gaan dieper dan met vriendinnen zonder MS.” 

Leoni: “Voor mij geldt dit ook. Simone en ik appen dagelijks met elkaar en delen veel spraakberichtjes. Dit doen we ook met een andere vriendin met MS die óók op de roeiclub zit. Laatst had ik het moeilijk met de combinatie moederschap en MS. Ik stuurde een spraakberichtje en terwijl ik het insprak begon ik te huilen. Even twijfelde ik: moet ik dit wel delen? Maar direct erachteraan dacht ik: ja, want zij snappen precies waar ik doorheen ga. Die steun en herkenning zijn zo waardevol.” 

Wat zouden jullie mensen met MS adviseren die meer sociale contacten willen leggen? 

Simone: “Ik zou adviseren om naar MS-bijeenkomsten te gaan, zoals een MS-café. Ik ging daar regelmatig naartoe en ontmoette altijd wel iemand waar ik contact mee hield. Met een aantal mensen die ik daar ontmoette heb ik nog steeds contact.” 

Leoni: “Mijn tip is: volg het kanaal MS Platform op Instagram. Elke week beheert iemand anders met MS dit kanaal. Ik kijk graag naar wat mensen met MS allemaal ondernemen en nog kunnen doen. Dit soort accounts, inspireren mij om óók alles uit het leven te halen. Zo zag ik laatst iemand met MS met een schaatsframe. Een handig hulpmiddel waarmee mensen met een beperking toch het ijs op kunnen. Ik praatte erover met Simone en kwam erachter dat dit ook in Rotterdam kan. Dit ben ik toen gaan doen. Het was fantastisch!”