Behandeling en zorg

Hoe werkt vergoeding van de behandeling en wachtlijstbemiddeling?

Hoe helpt de zorgverzekering bij jouw behandeling? Lees hier meer over vergoeding van medicijnen en wachtlijstbemiddeling. 

In het kort 

  • De zorgverzekeraar vergoedt medicijnen om MS te behandelen. 
  • Als er meerdere varianten van een medicijn bestaan, vergoedt de zorgverzekeraar er één. 
  • Bij een lange wachttijd voor een afspraak in het ziekenhuis kun je wachttijdbemiddeling aan je zorgverzekeraar vragen. 
  • Bij wachtlijstbemiddeling kijkt de zorgverzekeraar hoe je eerder zorg kunt krijgen. Bijvoorbeeld in een ander ziekenhuis. 

De zorgverzekering en het eigen risico 

In Nederland is het verplicht om een zorgverzekering te hebben. Iedereen betaalt een vast bedrag per maand aan de zorgverzekeraar. De verzekering vergoedt medische zorg. Hoe de zorgverzekering in Nederland precies werkt, lees je hier. Je betaalt het eigen risico voor medicijnen om MS, multiple sclerose, te behandelen. Als je het eigen risico gebruikt hebt, betaalt de zorgverzekering de medicijnen. Daarnaast is er voor enkele medicijnen, zoals ozanimod en ofatumumab een extra bijdrage per kalenderjaar van 250 euro. Dit bedrag kun je terugvragen via een terugbetalingsregeling. Bespreek dit met je behandelaar en apotheker. 

Wie bepaalt welke medicijnen de zorgverzekeraar betaalt? 

Soms zijn er van een medicijn meerdere varianten. Bijvoorbeeld van het medicijn teriflunomide. Hiervan bestaat het origineel van het merk Aubagio, en het generiek van het merk Mylan. De zorgverzekeraar vergoedt maar 1 variant. Welke variant vergoed wordt, verschilt per zorgverzekeraar. Dit heet: het preferentiebeleid. Als je de variant wil gebruiken die niet vergoed wordt door jouw zorgverzekeraar, betaal je de kosten zelf. Behalve als je een medische reden hebt om het niet-vergoede medicijn te gebruiken. Bijvoorbeeld als je allergisch bent voor een van de hulpstoffen van het vergoede medicijn. 

Wachtlijstbemiddeling 

Soms is het erg druk in het ziekenhuis, waardoor je lang moet wachten tot je langs mag komen voor een afspraak. Dit kan erg vervelend zijn. Als je de wachttijd te lang vindt, kun je het ziekenhuis bellen. Je kunt ook je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Dit is gratis. De zorgverzekeraar kan er dan misschien voor zorgen dat je sneller zorg krijgt. Dit kan in een ander ziekenhuis zijn. Wachtlijstbemiddeling werkt zo: 

  1. Aanvragen. Om wachtlijstbemiddeling aan te vragen, kun je je zorgverzekeraar bellen of een online formulier invullen op de website van je zorgverzekeraar. 
  2. In gesprek. Daarna ga je in gesprek met een medewerker van de zorgverzekering. Deze zal vragen naar je situatie en je wensen. Je praat bijvoorbeeld over hoe lang je moet wachten op een afspraak in het ziekenhuis. En hoe ver je wilt reizen voor een afspraak.  
  3. Een ander ziekenhuis. Het kan zijn dat de zorgverzekeraar een ander ziekenhuis vindt waar je eerder zorg kunt krijgen. Deze kan verder weg zijn. Je kiest zelf of je dit wilt. 

Waar moet je op letten als je naar een nieuw ziekenhuis gaat?  

Je hebt door wachtlijstbemiddeling een afspraak in een nieuw ziekenhuis. Waar moet je op letten? Je hebt voor de behandeling in een ander ziekenhuis een nieuwe verwijzing van de huisarts of neuroloog nodig. Ook stuurt het oude ziekenhuis jouw medische gegevens naar de nieuwe behandelaar.  

Artikel met medewerking van:

  • Tiny Kempkens - verpleegkundig specialist, Academisch MS Centrum Zuyd

Experts dragen bij aan betrouwbare informatie op MS.nl.
Lees meer over hoe we als redactie keuzes maken.

Laatst bijgewerkt op: 6 juni 2024